所報 103
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-  -35Published PaperSeismic Reinforcement of Historical Steel Bridges in JapanHiroshi ISOHATA, Akio KUREBAYASHI and Atsushi MORIIn this paper, strengthening the design of historical steel bridges was discussed through two bridges registered as im-portant cultural property. The Eitai Bridge, located in the lower reaches of the Sumida River in Tokyo, is a solid rib tied arch with cantilever girders at both sides. The Kiyosu Bridge, located about one km upstream from the Eitai Bridge, is a three span self-sustained chain suspension bridge. Both bridges were erected in the latter half of the 1920s after the Great Kanto Earthquake of 1923 using advanced technology at the time. They were designated as an important cultural property in 2007. Japan’s seismic standards were revised based on information obtained from the magnitude M7.3 Great Hanshin Awaji Earthquake of 1995 and all bridges in Japan, including those designated as an important cultural property, are required to conform to these new standards. By examining their seismic performance, it was discovered that seismic retrofits were required for both Eitai and Kiyosu bridges. For determining the reinforcement methods for both bridges, special consideration was required given their designation as cultural property. The solutions for the seismic design were dis-cussed and considered from 2012 to 2014 by a specially organized committee including the authors. In case of the Kiy-osu Bridge, the installation of dampers on both girder ends was designed. On the other hand, the bearings on both piers were immobilized by placing additional horizontal bearings for the Eitai Bridge. Additional stiffeners were also placed on the arch ribs to increase rigidity. The seismic retrofit work was carried out from 2014 to 2015. This experience is expected to supply useful informa-tion for retrofit and repair/design work of historical bridges.Keywords: historical steel bridge, cultural property, seismic retrofit, conservation 本論文では、国重要文化財に登録された橋を通し、歴史的橋梁の補強の設計について述べる。東京の隅田川下流域に位置する永代橋は、両側径間がカンチレバーとなっているソリッドリブタイドアーチである。永代橋からおよそ1km上流に位置する清洲橋の方は、自定式の3径間チェイン吊橋である。両橋とも1923年に発生した関東大震災直後の1920年代後半に、当時の先進技術を用いて復興事業で建設された。両橋は2007年に国重要文化財に指定され。 一方、日本の耐震設計規準は、1995年に発生したM7.3の阪神淡路大震災から得られた情報に基づいて、大幅に改訂された。重要文化財に指定された橋梁を含み日本のすべての橋梁は、この新基準に適合することが必要となった。清洲橋、永代橋について、この新耐震基準で照査をしたところ、両橋とも、レベル1は満たすものの、レベル2に対して、補強が必要であることが判明した。重要文化財に指定された歴史的橋梁の補修、補強では、文化財価値の観点から、通常の橋とは異なる配慮が必要である。このため、耐震補強の設計のために、特別に組織された著者らを含む委員会によって、2012年から2014年まで耐震補強方法が検討された。清洲橋については、両桁端部に耐震ダンパーが設置された。永代橋については、中間橋脚上に、水平支承を追加することで、支点を固定化して、両橋脚で地震動に抵抗することとした。また、アーチリブの剛性を高めるために、水平補剛材がアーチリブ内部に追加された。補強工事は2014年から2015年に実施された。両橋の耐震補強は、今後の歴史的な橋梁の補強、補修の設計に有用な提供することが期待される。キーワード:歴史的鋼橋、文化財、耐震補強、保全Journal (掲載誌)Proceedings of the Institution of Civil Engineers (イギリス土木学会論文集) - Engineering History and Heritage, ISSN 1757-9430, Volume 169/Issue EH3, pp. 111–122, Aug. 2016.

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