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-  -35A Study of Design Policy for Air Trac Control Radar Screen Using the Color Salience ModelHaruka YOSHIDA, Hisae AOYAMA, Daisuke KARIKAWA, Satoru INOUE,Taro KANNO and Kazuo FURUTAThe air traffic control (ATC) tasks are widely known as multiple and complicated tasks with high cognitive demand. For improving task performances while reducing controller’s workloads, this research aims to develop screen design policy of ATC consoles based on the experimental analyses of the effects of color salience on task performances, situa-tion awareness (SA) and workloads of participants. We carried out an experiment with six skilled air traffic controllers as participants focusing on color salience which is one of the user interface elements that has a significant impact on visual attention in ATC. The experimental task consisted of multiple tasks, which are the issue of necessary instructions to aircraft as the main task, and hand-in and hand-off operations from/to neighboring ATC sectors as the sub task. Ex-perimental conditions provided three patterns of screen designs with (a) no, (b) small, and (c) large gap of color salience between aircraft needing the swift issue of ATC instructions and the others. The result suggested that the performances of the main task and the cognitive workload were relatively improved in the small salience gap condition.Keywords : Color visual salience, Screen design policy, Air traffic control, Multiple task色の誘目度モデルを用いた航空管制レーダー画面の設計指針の検討 本研究では,航空管制に代表される複雑かつ認知的負荷の高い業務を対象に,人の視覚的特性を考慮した画面を設計することにより,ユーザーのタスクパフォーマンス向上や作業負荷低減の実現を目指している.今回筆者らは,視覚的注意に影響の大きい情報の誘目性に着目し,業務支援のための機能表示に色の誘目性を活用したときの,タスクパフォーマンス,状況把握,および作業負荷への影響を明らかにする実験を実施した.実験参加者は熟練航空管制官6名であった.実験タスクは現場の管制業務を模したマルチタスクとし,管制指示タスクをメインタスクに,航空機受け渡しタスクをサブタスクに設定した.そして,管制指示タスクにおける航空機の重要度に応じて色の誘目度を高中低の3段階に割当て,高と低の誘目度の差が (a)ない,(b)小さい,(c)大きい,の3パターンの実験条件を設定した.結果,情報間の色の誘目度の差が小さい画面条件では,メインタスクのパフォーマンスが相対的に高く,認知的負荷についても良好な傾向が見られた.キーワード:色の誘目度,画面設計指針,航空管制,マルチタスクJournal(掲載誌)The Japanese Journal of Ergonomics, Vol. 57, No. 4, pp. 180—193, Aug 2021.Published Paper

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