所報 106
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-  -33Framework Development for Building Expectations for Products and ServicesIn recent years, the target area of design has not been limited to the color and shape of products. Design has expanded to include corporate management and solving social issues. Today, design is expanding into new fields such as company management and local governments, which are far from conventional design development. We have changed the design process with “Design Thinking” as the basis of our business. We use design not only to solve the problems in front of us, but also to the wider society. There is a growing movement to contribute to the construction of a sustainable society by identifying themes that need to be solved and providing appropriate value for the next generation. Even in this com-plex society, new products, services, and social systems created in the design thinking process will only show their val-ue when they are selected and used by users. In my previous job, I designed products and ICT solutions and delivered them to companies and customers who are the end users. During the development process, we were always aware of the user's “Expectations, Use, and Evaluation” series of processes. The diversification of user values, including lifestyles, has progressed rapidly. The patterns of encounters with products and services are diverse. In such an environment, it is important to design the points of contact between the users and the products and services so that the users can appro-priately generate expectations. We are conducting research on the theme of building a framework. This framework can be utilized in design by clarifying the generation of expectations for users in various product and service fields. This re-search can be applied in the development of new products, services, and social systems. Areas where I especially expect the use of frameworks are intangible value provision such as Internet services for general users. We hope that developers will use this framework to clearly describe the user expectations, usage, and evaluation processes, and to ensure service improvements.製品・サービスの期待構築のフレームワーク開発 近年デザインの対象領域は製品の色・カタチのみにとどまらず、企業経営や社会課題の解決にまでその領域を拡大しています。今日では従来のデザイン開発には縁遠かった企業や自治体など新たな分野においても「デザイン思考」を事業の根幹に据え開発のプロセスを変革し、目の前の問題解決にとどまらず、広く社会に目を向けて解くべき課題を自ら創造し、次の時代に適切な価値を提供することで持続的社会構築に貢献しようとする動きが顕在化しています。 複雑化した社会環境下でも、新たな製品・サービス、社会システムは利用者に選ばれ使われることで初めてその価値を発揮します。 前職では、製品やICTソリューションのデザインを進め企業やエンドユーザに当たるお客様へ届ける活動を行って来ました。開発に際し常に利用者の「期待、利用、評価」の一連のプロセスを意識して進めてきました。特に最近は、生活スタイルを始め利用者の価値観の多様化が急速に進み、製品・サービス等との出会いのパターンは多岐に渡っています。そのような環境下では利用者と製品・サービスの接点もデザインの対象として利用者が適切に期待感を生成できるよう進めることが大切です。多様な製品・サービス分野において利用者毎の期待生成を明確にし、デザイン開発に活かすフレームワークの構築をテーマに研究を進めています。 この研究は、新たな製品、サービス、社会システムを展開する際に応用できます。フレームワーク利用を特に期待する分野は一般利用者を対象としたインターネットサービスなど無形の価値提供です。開発者がこのフレームワークを利用することにより、ユーザーの期待、利用、評価プロセスを明確に記述し、サービスの改善を確実に進めることを期待します。【Bibliographic Information】富士通デザインフィロソフィー  ㈱アクシス 2017年Work Introduction

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