- -17A Study on a Planning Method for Reorganization of Public Facilities by Complexing Schools and Social Education Facilities and Turning them into Community-Core, Using Existing School Buildings Teruki YAMAGISHI, Naoyuki HIROTA, Mayuka HATA and Noriko YUYAMAIt is often said that as a way to reorganize public facilities, local governments can use vacant classrooms in schools to create complexes that serve as a community core. However, few studies have strategically considered the vacant class-rooms in schools when planning facility reorganization. This study aimed to present a method of reorganizing public fa-cilities by forming a complex and thus implementing a multifunction community core by renovating vacant classrooms into social education facilities. The reorganization plan is similar to the actual reorganization plan and involves the fol-lowing steps: evaluating the existing facilities, considering the reorganization policy, and making a plan. In addition, we forecast the demand for social education facilities based on future population estimates and forecast the need for school facilities based on future estimates of the number of students. Next, as a reorganization model plan, one library and one community center will be relocated to each junior high school district. The best pattern will be selected from among all possible patterns in terms of centrality and proximity. Finally, we will create a model plan for the entire city area that equalizes the unevenness in construction timing. After comparing and verifying the reorganization model plan between the current layout and the layout plan that emphasizes proximity in terms of the area of facilities owned and proximity, it was confirmed that the plan would be relatively well-balanced.Keywords : Public Facility, Reorganization of Facilities, Composite, Base of Community, Renovation既存校舎を活用した学校・社会教育施設の複合・拠点化による 公共施設再編手法に関する研究 公共施設の再編成の手法として、学校の空き教室を利用して複合施設化することで、地域拠点化を図るという方法がよく紹介されている。しかし施設再編計画を立案する上で学校に発生する余裕教室を戦略的にとらえ再編計画取り組む方法についてはこれまでほとんど検討されていない。本研究では,既存校舎に生じる余剰空間に,リノベーションにより社会教育機能等を複合化することで,多機能が複合した地域拠点施設とする公共施設再編計画の方法を示しその有効性を確認することを目的とする。本研究ではある自治体、具体的には習志野市の実際の状況をもとに,既存校舎を活用した学校と社会教育施設等の複合化・拠点化による施設再編の計画方法の検討を,ケーススタディを通じて行う。また既存施設の評価は老朽化状況、耐震性能、施設設置状況を把握するとともに、将来の人口推計による社会・教育施設の需要予測、将来の児童・生徒数推計による学校施設の需要予測を行う。次に再編モデルプランとして中学校区を圏域に図書館・公民館を再配置するものとし、可能性のあるモデルプランを全て把握し拠点性・近接性の観点から最適なパターンの選択をおこなう。最後に施工時期の偏りを平準化した市域全体のモデルプランを作成する。再編モデルプランを現状の配置と近接性を重視した案との間で、保有施設面積や近接性、老朽化の観点で比較し検証したところ、比較的バランスの取れた案となることが確認できた。キーワード:公共施設, 施設再編, 複合化, 地域拠点,リノベーションJournal(掲載誌)Journal of Architecture and Planning, AIJ, Vol. 82 No. 742, 3061-3071, Dec., 2017Published Paper
元のページ ../index.html#19