所報 105
17/46

-  -15Consideration of Gongs Carved in Reliefs of Ancient Angkor RemainsHiroyoshi SHIOKAWABronze percussion instruments are widely distributed in Southeast Asia. Especially in Java and Bali, Indonesia, bronze gongs are used for Gamelan music as important musical instruments. Bronze drums made before A. D. were discovered in China and Vietnam, therefore it is easy to assume that bronze percussion instruments were introduced to Indonesia from Indochina over a long period of time. However, it is not clearly known what was introduced and when and how it was introduced. Furthermore, the origin of bossed gongs currently used for Gamelan in Indonesia as important musical instruments as well as when they were made is not clearly known.The author is currently working on a study with a theme of “Changes of Balinese Gamelan in Indonesia by acoustical analysis.” Examining the origin and changes of bronze percussion instruments in Southeast Asia is important when discussing on the change of Gamelan.In this study, gongs carved in reliefs of Baphuon, Angkor Wat, and Bayon as ancient Angkor remains in Cambodia were investigated and changes of gongs from the 11th Century to 16th Century were examined, resulting in the following two findings.1. Flat gongs already existed in the middle of 11th Century, and were almost all described as a single unit as musical instruments banged to raise morale along with the army’s march until the early 13th Century.2. Reliefs of bossed gongs did not appear until the early 13th Century, while they appear with musical instruments that play other melodies in reliefs on the east side of the north walls on the 1st level of Angkor Wat created in the middle of 16th Century. Therefore, it is considered that bossed gongs began to be played along with development of music with melody in Cambodia for approximately 300 years from the middle of 13th Century to the middle of 16th Century.Keywords: Angkor Remain, relief, bossed gong, flat gongアンコール古代遺跡の浮彫に描かれたゴングに関する一考察 東南アジアには,青銅製の打楽器が広く分布している。特にインドネシアのジャワ島やバリ島では,青銅製ゴング(銅鑼)が重要な楽器としてガムラン音楽で使用されている。中国やベトナムで紀元前に製作された青銅製の銅鼓が発見されているので,青銅製打楽器は,インドシナから長い年月を経て,インドネシアへ伝わったものと考えることは容易に推測できるが,いつ頃,何が伝わったのかは,はっきりとはわからない。また,現在,インドネシアのガムランで重要な楽器として使われるコブ付のゴングは,いつ頃どこで最初に製作されたのかはっきりとは分からない。 8世紀末から9世紀半ばにかけて建造されたインドネシアのジャワ島にあるボロブドゥール遺跡には楽器の浮彫がいくつか描かれているが,金属製打楽器は小型シンバルや鈴だけでゴングは描かれていない。カンボジアにあるアンコール遺跡の浮彫には多くの楽器が描かれている。本報では,アンコール遺跡の浮彫に描かれた金属打楽器を取り上げて,ゴングの変遷について考察している。その結果、以下のことが明らかにされた。1. フラット・ゴングは,11 世紀中頃にはすでに存在し,いずれも13 世紀初頭までは,軍隊の行進に伴い士気高揚のために打ち鳴らされる楽器として,単体で描かれているものが多い。2. コブ付ゴングの浮彫は,13 世紀初頭まで出現していないが,16 世紀中頃に制作された浮彫に他の旋律を演奏する楽器とともに現れる。以上のことから,コブ付ゴングは13 世紀中頃から16世紀中頃までの約300 年間に,カンボジアにおいて使われ始めたものと考えられる。 銅鼓を含めたフラット・ゴングは,非整数倍音がたくさん発音して,音高がはっきりと定まらないので,旋律を演奏する楽器としては不向きである。そのため,音高に関係なく,軍隊の行進で士気高揚のために打ち鳴らされる単体楽器として使われていたと考えられる。また,ゴングにコブが付くと倍音成分が抑えられ,音高が定まりやすい。おそらく,平和な時期が訪れ,文化が豊かになり,音楽もリズム中心だけでなく,旋律を中心とした音楽が発展した。そして旋律を演奏する打楽器も考え出され,それに伴って,コブ付ゴングが生まれ使われ始めたと考えられる。キーワード:アンコール古代遺跡、浮彫レリーフ、コブ付きゴング,フラット・ゴングJournal(掲載誌)Journal of the College of Industrial Technology Nihon University, Vol. 52, No.1, 11-23, June 2019Published Paper

元のページ  ../index.html#17

このブックを見る