- -25Published PaperQuantifying Roll Feel of a Car by Using a Musculoskeletal Mathematical ModelMasaki IZAWA, Ryota ARAKI, Tatsuro SUZUKI, Kaito WATANABE and Kazuhito MISAJIThere are different approaches to improve driving comfort. One is to reduce noise and vibration, the other is to enhance smooth ‘roll feel’ felt by the driver in corners. In terms of the roll feel evaluation, it is inequivalent in a way that roll feel is a combination of assessment on handling and reception of the roll feel (sensory evaluation) [(2016); Yoshioka, Abe, Yamakado et al. (2017)]. These researches indicate the difficulty of showing evidence of associations between biological indexes e.g. EMG/EEG and sensory evaluation of roll feel, resulting in statistical treatment upon examination of objective appraisal of roll feel involving the physical value of a car, biological indexes and sensory evaluation. Ride comfort related musculoskeletal research, however, is mainly conducted by collecting data measured in a driving simulator rather than data during driving on the road [Ogabayashi (2010)]. In this study, data of the driver’s posture was recorded while driving using motion capture cameras in creation of a three-dimensional musculoskeletal model, so that we could quantitatively analyze the load on muscles and joints by examining the changes of drive torque’s time series data and muscle activity level, which is a conventional analytical method. Load of the driver’s body while driving could be quantified by analyzing these results in order to quantitatively compare the difference in roll feel caused by the driving modes and damper variations.Keywords: Human engineering, biomechanics, musculoskeletal mathematical model, driving torque, motion capture筋骨格数理モデルを用いた自動車のロールフィール定量化研究 運転の快適さを改善するためのさまざまなアプローチがあります. 1つは,騒音と振動を低減すること,もう1つは,コーナーでドライバーが感じる「ロールフィール」を向上させることです. ロールフィールの評価に関しては,ロールフィールがハンドリングの評価とロール感の受容(感覚評価)の組み合わせであるという点で不等価です [(2016); 吉岡、阿部、山門ら (2017)].これらの研究は,生物学的指標間の関連性を示すことの困難さを示しています.ロール感触の官能評価.車の物理的価値,生物学的指標,および感覚評価を含むロール感触の客観的評価の考察時には統計的処理をもたらします.ただし,乗り心地に関連する筋骨格の研究は,主に道路での運転中のデータではなく,運転シミュレータで測定されたデータを収集することによって行われます[Ogabayashi(2010)].本研究では、3次元筋骨格モデルを作成する際に,モーションキャプチャカメラを使用して運転中の運転者の姿勢のデータを記録したため,各関節廻りの駆動トルクの時系列データの変化を調べることで筋肉と関節の負荷を定量的に分析できます.運転中の運転者の身体への負荷は,これらの結果を分析することで定量化でき,運転モードとダンパーの変動によって生じるロールフィールの違いを定量的に比較できます.キーワード:人間工学,バイオメカニックス,筋骨格数理モデル,駆動トルク,モーションキャプチャーJournal(掲載誌)CMES (Computer Modeling in Engineering & Sciences) Vol.118/ no.3, 493-507, 2019/03/25.
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